§ 28
- Organami Szkoły są:
1) Dyrektor Szkoły;
2) Rada Pedagogiczna;
3) Rada Rodziców;
4) Samorząd Szkolny;
5) Rada Szkoły, jeśli zostanie powołana, w przeciwnym przypadku jej kompetencje
przejmuje Rada Pedagogiczna. - Kompetencje organów Szkoły określają odrębne przepisy i niniejszy Statut.
- Wszystkie organy Szkoły dbają o prestiż i dobre imię Liceum.
- Każdy z organów Szkoły działa samodzielnie i zgodnie ze swoimi kompetencjami oraz
współdziała z pozostałymi organami poprzez bieżącą wymianę informacji o podejmowanych i planowanych działaniach oraz decyzjach w celu pełnej realizacji statutowych zadań
Szkoły, w szczególności w celu poszukiwania rozwiązań problemów wynikających z jej
funkcjonowania oraz wypracowania skutecznych metod realizacji zadań dydaktycznych,
wychowawczych i opiekuńczych. - Organy Liceum mogą zapraszać na swoje planowane lub doraźne zebrania przedstawicieli
innych organów w celu wymiany informacji lub poglądów.
§ 29 - Współdziałanie organów Szkoły ma na celu stworzenie jak najlepszych warunków rozwoju uczniów oraz podnoszenie poziomu jakości pracy Szkoły.
- Organy Szkoły mają prawo wyrażania opinii i składania wniosków w każdej sprawie dotyczącej funkcjonowania Szkoły i przedstawiania ich odpowiednim adresatom.
- Koordynatorem współdziałania organów Liceum jest dyrektor Szkoły, który:
1) zapewnia każdemu z nich możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w
granicach swoich kompetencji;
2) organizuje spotkania przedstawicieli organów Szkoły;
3) zapewnia bieżącą wymianę informacji pomiędzy organami Szkoły o podejmowanych i
planowanych działaniach i decyzjach;
4) rozstrzyga sprawy sporne pomiędzy organami zgodnie z zasadami określonymi w rozdziale 10 statutu. - Dyrektor reprezentuje Szkołę na zewnątrz.
- Organy Szkoły, o których mowa w § 28 ust. 1 pkt 2-4, mogą reprezentować Szkołę na
zewnątrz tylko za zgodą lub z upoważnienia dyrektora.
§ 30 - W Szkole tworzy się stanowiska wicedyrektorów.
- W Szkole mogą być tworzone w uzgodnieniu z organem prowadzącym inne stanowiska
kierownicze w zależności od potrzeb. - W Szkole mogą działać, z wyjątkiem partii i organizacji politycznych, stowarzyszenia i
organizacje, których celem statutowym jest działalność wychowawcza wśród młodzieży,
rozszerzenie i wzbogacenie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej
Szkoły. Zgodę na podjęcie działalności przez stowarzyszenie lub organizację wyraża dyrektor Szkoły po uprzednim uzgodnieniu warunków tej działalności oraz po uzyskaniu pozytywnej opinii Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców.
Rozdział 6
Dyrekcja Szkoły
§ 31
Dyrektor - Szkołą kieruje osoba, której organ prowadzący w trybie określonym odrębnymi przepisami powierzył stanowisko dyrektora.
- Do zadań dyrektora Szkoły należy planowanie i organizowanie pracy Szkoły, kierowanie
nią i jej nadzorowanie. - W wykonywaniu swoich zadań dyrektor współpracuje Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców i Samorządem Uczniowskim.
- Dyrektor Szkoły, zgodnie z odrębnymi przepisami, jest organem prowadzącym postępowanie administracyjne w sprawach, w których wydaje decyzje w trybie określonym w kodeksie postępowania administracyjnego (kpa).
- Organem wyższego stopnia, w rozumieniu kpa, w stosunku do decyzji wydawanych przez
dyrektora Szkoły w sprawach z zakresu obowiązku nauki oraz skreślenia z listy uczniów
jest Dolnośląski Kurator Oświaty. - Organem wyższego stopnia, w rozumieniu kpa, w stosunku do decyzji wydawanych przez
dyrektora w sprawach dotyczących awansu zawodowego nauczycieli jest Gmina Wałbrzych.
§ 32 - Dyrektor Szkoły odpowiada za:
1) dydaktyczny i wychowawczy poziom Szkoły;
2) kształtowanie twórczej atmosfery i dobrego klimatu pracy w Szkole oraz właściwych
stosunków pracowniczych;
3) zgodność funkcjonowania Szkoły z przepisami prawa oświatowego i wewnątrzszkolnego, w tym szczególnie ze Statutem Szkoły;
4) realizację zadań określonych w uchwałach Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców (w
ramach ich kompetencji stanowiących), a także w priorytetach Ministerstwa Edukacji
Narodowej na dany rok szkolny, zarządzeniach organu sprawującego nadzór pedagogiczny i organu prowadzącego;
5) tworzenie warunków do rozwijania samodzielnej pracy uczniów i samorządności
uczniowskiej;
6) zapewnienie warunków nauczycielom do realizacji ich zadań oraz doskonalenia zawodowego;
7) zapewnienie odpowiednich warunków organizacyjnych do realizacji zadań dydaktycznych, opiekuńczych i wychowawczych;
8) bezpieczeństwo uczniów i innych osób znajdujących się na terenie Szkoły podczas zajęć organizowanych przez Szkołę oraz za stan sanitarny i stan ochrony przeciwpożarowej budynku szkolnego;
9) właściwą organizację i przebieg egzaminu maturalnego;
10) prowadzenie dokumentacji pracowniczej i związanej z przebiegiem nauczania zgodnie
odrębnymi przepisami;
11) właściwe wykorzystanie środków finansowych przeznaczonych na działalność Szkoły;
12) bezpieczeństwo pieczęci i druków ścisłego zarachowania;
13) uwzględnienie w szkolnym zestawie programów nauczania całości podstawy programowej kształcenia ogólnego ustalonej dla danego etapu edukacyjnego;
14) realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego
ucznia. - Dyrektor Szkoły jest zobowiązany do:
1) tworzenia atmosfery życzliwości i zgodnego współdziałania wszystkich organów
Szkoły w celu podnoszenia jakości pracy Szkoły;
2) podejmowania działań umożliwiających rozwiązywanie sytuacji konfliktowych wewnątrz Szkoły w duchu porozumienia i wzajemnego poszanowania;
3) dbania o pozytywny wizerunek Szkoły na zewnątrz, zwłaszcza w środowisku lokalnym miasta i regionu;
4) dbania o autorytet Rady Pedagogicznej, ochrony praw i godności nauczycieli i
uczniów, oddziaływania na postawę nauczycieli i uczniów oraz pobudzania ich do
twórczej pracy;
5) zapoznawania członków Rady Pedagogicznej z obowiązującymi przepisami prawa
oświatowego oraz omawiania trybu i form ich realizacji.
§ 33
Dyrektor szkoły w szczególności wykonuje następujące zadania:
1) kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą oraz administracyjno-finansową Szkoły;
2) reprezentuje Szkołę na zewnątrz;
3) sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza im warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne;
4) sprawuje nadzór pedagogiczny nad działalnością nauczycieli i wychowawców, w
szczególności poprzez obserwacje zajęć prowadzonych przez nich;
5) ustala oceny pracy nauczycieli i pozostałych pracowników Szkoły mających status
pracowników samorządowych;
6) organizuje wewnątrzszkolne doskonalenie zawodowe kadry pedagogicznej;
7) opracowuje i przedkłada do zatwierdzenia Radzie Pedagogicznej roczny i długofalowy plan pracy Szkoły, a także koordynuje i nadzoruje realizację przyjętych planów;
8) składa Radzie Pedagogicznej okresowe sprawozdania z realizacji planów pracy Szkoły oraz przedstawia, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, wnioski wynikające
ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego, a także informacje dotyczące bieżącej
działalności Szkoły;
9) opracowuje i przedstawia organowi prowadzącemu do zatwierdzenia:
a) arkusz organizacyjny Szkoły;
b) preliminarz budżetowy Szkoły;
8) udziela informacji o działalności dydaktyczno-wychowawczej Szkoły Radzie Rodziców;
9) kieruje pracami Rady Pedagogicznej jako jej przewodniczący;
10) realizuje uchwały Rady Pedagogicznej podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących oraz wstrzymuje wykonanie uchwał niezgodnych z przepisami prawa;
11) współpracuje w realizacji swoich zadań z Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców i Samorządem Uczniowskim oraz rozstrzyga sprawy sporne i konfliktowe pomiędzy organami Szkoły;
12) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym S zaopiniowanym przez Radę
Pedagogiczną i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie;
13) organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę Szkoły oraz sprawuje
kontrolę zarządczą;
14) ustala, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, organizację pracy Szkoły, w tym
zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych;
15) przedkłada Radzie Pedagogicznej do zatwierdzenia wyniki klasyfikacji i promocji
uczniów, a w przypadku niepodjęcia przez RP uchwały w tej sprawie, rozstrzyga o
wynikach klasyfikacji i promocji uczniów;
16) przedkłada projekty innowacji i eksperymentów pedagogicznych Radzie Pedagogicznej w celu podjęcia uchwały;
17) przydziela nauczycielom, po zaopiniowaniu przez Radę Pedagogiczną, stałe zajęcia i
prace w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowe płatne zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze;
18) tworzy zespoły nauczycielskie, w tym w szczególności zespół wychowawczy, zespoły
przedmiotowe lub inne zespoły problemowo-zadaniowe;
19) podejmuje decyzje w sprawach przyjmowania uczniów do Szkoły, przenoszenia ich do
innej klasy oraz skreślenia z listy uczniów;
20) organizuje rekrutację do szkoły, w tym w szczególności powołuje szkolną komisję rekrutacyjną, która przeprowadza postępowanie rekrutacyjne;
21) organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną w Szkole oraz opiekę medyczną
uczniom w zakresie określonym odrębnymi przepisami;
22) kontroluje spełnianie obowiązku nauki oraz wydaje decyzje administracyjne w zakresie zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki ucznia w przypadku
pozytywnej opinii Rady Pedagogicznej i poradni psychologiczno-pedagogicznej;
20) zapewnia pracownikom pedagogicznym i niepedagogicznym warunki do realizacji ich
zadań oraz udziela im wsparcia w zakresie doskonalenia zawodowego;
21) zapewnia warunki do działalności innych organów Szkoły;
22) realizuje zadania związane z oceną pracy nauczyciela i awansem zawodowym nauczycieli określone w odrębnych przepisach;
23) egzekwuje przestrzeganie przez uczniów, nauczycieli oraz pracowników administracji
i obsługi ustalonego w Szkole porządku;
24) zapewnia właściwy stan bezpieczeństwa i higieny pracy uczniom i pracownikom
Szkoły oraz wykonuje zadania związane zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez Szkołę;
25) organizuje wyposażenie Szkoły w środki dydaktyczne;
26) odpowiada za wykonanie obowiązków nałożonych zgodnie z odrębnymi przepisami na
pracowników pełniących funkcje kierownicze;
27) określa zakres kompetencji wicedyrektorów i innych osób pełniących funkcje kierownicze w szczegółowym przydziale zadań i czynności;
28) kształtuje właściwą atmosferę pracy i stosunków międzyludzkich w Szkole;
29) wyraża zgodę na działalność organizacji i stowarzyszeń na terenie Szkoły po pozytywnym zaopiniowaniu przez Radę Pedagogiczną i Radę Rodziców;
30)stwarza warunki do działania w Szkole wolontariatu, stowarzyszeń i innych organizacji, których celem jest działalność wychowawcza, edukacyjna i innowacyjna, po uzyskaniu pozytywnej opinii Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców;
31) dopuszcza do użytku, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, program nauczania
zaproponowany przez nauczyciela lub zespół nauczycieli;
32) ustala po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców i podaje do publicznej wiadomości zestaw podręczników lub materiałów edukacyjnych obowiązujący we wszystkich oddziałach danej klasy przez co najmniej trzy lata szkolne oraz materiały ćwiczeniowe obowiązujące w poszczególnych oddziałach w danym roku szkolnym;
33) wdraża odpowiednie środki techniczne i organizacyjne zapewniające celowość i zgodność przetwarzania przez Szkołę danych osobowych uczniów, rodziców i pracowników Szkoły z odrębnymi przepisami dotyczącymi ochrony tych danych;
34) ustala po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców i Samorządu
Uczniowskiego dodatkowe dni wolne od zajęć dydaktycznych w wymiarze określonym w odrębnych przepisach;
35) wprowadza za zgodą Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców, po zaopiniowaniu przez
Samorząd Uczniowski, obowiązek noszenia przez uczniów na terenie Szkoły jednolitego stroju i ustala wzoru takiego stroju;
36) współpracuje z pielęgniarką szkolną w zakresie sprawowanej przez nią profilaktycznej
opieki zdrowotnej nad uczniami, w tym udostępnia imiona, nazwiska i numery PESEL
uczniów w celu właściwej realizacji tej opieki;
37) współpracuje ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w organizacji praktyk pedagogicznych;
38) wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych.
§ 34 - Dyrektor Szkoły jako kierownik zakładu pracy dla zatrudnionych w Szkole nauczycieli
i pracowników niepedagogicznych decyduje w szczególności w sprawach:
1) podejmowania decyzji w sprawach kadrowych:
a) zatrudniania i zwalniania nauczycieli i pracowników niepedagogicznych;
b) powierzania stanowiska wicedyrektora i odwoływania z niego, po zasięgnięciu w
tym względzie opinii organu prowadzącego i Rady Pedagogicznej;
c) powierzania innych stanowisk kierowniczych i odwoływania z nich po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego i Rady Pedagogicznej;
2) określania zakresu odpowiedzialności materialnej pracowników, zgodnie z przepisami
prawa pracy, po zapewnieniu ku temu niezbędnych warunków;
3) określania zakresu obowiązków i szczegółowych zadań w przydziałach czynności dla
pracowników administracji i obsługi;
4) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych pracownikom Szkoły;
5) występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, w sprawach
odznaczeń, wyróżnień i nagród dla nauczycieli. - Dyrektor Szkoły jako pracodawca zatrudnionych w niej pracowników w szczególności:
1) współdziała z zakładowymi organizacjami związkowymi w zakresie przewidzianym
odrębnymi przepisami;
2) administruje zakładowym funduszem świadczeń socjalnych (zgodnie z przyjętym regulaminem).
§ 35
Wyznaczanie przedmiotów realizowanych w zakresie rozszerzonym - Dyrektor Szkoły w porozumieniu z Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców i Samorządem
Uczniowskim, uwzględniając zainteresowania i potrzeby uczniów oraz możliwości organizacyjne, kadrowe i finansowe Szkoły, wyznacza na początku etapu edukacyjnego dla
poszczególnych oddziałów od 2 do 4 przedmiotów (w liceum trzyletnim) lub od 2 do 3 (w
liceum czteroletnim), ujętych w podstawie programowej w zakresie rozszerzonym (dalej –
rozszerzenia), tworząc w ten sposób klasy o nachyleniu profilowym, zwane profilami. - Rozszerzenia, o których mowa w ust. 1, mogą być tworzone także dla uczniów z więcej
niż jednego oddziału. - Uczeń klasy pierwszej liceum trzyletniego składa deklarację w sprawie wyboru rozszerzeń
przed końcem drugiego semestru. - Uczeń przyjęty do klasy pierwszej liceum czteroletniego deklaruje wybór rozszerzeń we
wniosku o przyjęcie do szkoły ponadpodstawowej składanym w ramach postępowania rekrutacyjnego na dany rok szkolny. - Uczeń klasy pierwszej liceum trzyletniego może dokonać zmian w deklaracji, o której
mowa w ust 3, do końca roku szkolnego lub – w uzasadnionych przypadkach – nie później
niż 7 dni od rozpoczęcia następnego roku szkolnego - Uczeń klasy pierwszej liceum czteroletniego może dokonać zmian w deklaracji, o której
mowa w ust. 4, nie później niż 21 dni od rozpoczęcia roku szkolnego. - W szczególnie uzasadnionym przypadku na pisemny wniosek ucznia klasy drugiej lub
trzeciej liceum trzyletniego lub jego rodzica dyrektor Szkoły może wyrazić zgodę na
zmianę zajęć edukacyjnych realizowanych w zakresie rozszerzonym po upływie terminu,
o którym mowa w ust. 5, na zasadach określonych ust. 9. - W szczególnie uzasadnionym przypadku na pisemny wniosek ucznia klasy pierwszej, drugiej lub trzeciej liceum czteroletniego lub jego rodzica dyrektor Szkoły może wyrazić
zgodę na zmianę zajęć edukacyjnych realizowanych w zakresie rozszerzonym po upływie
terminu, o którym mowa w ust. 6, na zasadach określonych ust. 9. - W przypadku, o którym mowa w ust. 7 i 8, uczeń zmieniający zajęcia edukacyjne realizowane w zakresie rozszerzonym:
1) zaczyna uczęszczać na te zajęcia od drugiego semestru;
2) musi zaliczyć różnice programowe zgodnie z przepisem § 197 ust. 4;
3) może uczęszczać na zajęcia pod warunkiem, że grupa rozszerzenia liczy nie więcej niż
30 uczniów. - W uzasadnionym wypadku na wniosek ucznia klasy drugiej lub trzeciej liceum trzyletniego dyrektor Szkoły może wyrazić zgodę na rezygnację ucznia z uczęszczania na zajęcia
realizowane w zakresie rozszerzonym pod warunkiem, że uczeń spełnia określone odrębnymi przepisami warunki dotyczące minimalnej liczby godzin zajęć realizowanych w zakresie rozszerzonym wymaganych w całym cyklu kształcenia. - W uzasadnionym wypadku na wniosek ucznia klasy pierwszej, drugiej lub trzeciej liceum
czteroletniego dyrektor Szkoły może wyrazić zgodę na rezygnację ucznia z uczęszczania
na zajęcia realizowane w zakresie rozszerzonym pod warunkiem, że uczeń spełnia określone odrębnymi przepisami warunki dotyczące minimalnej liczby godzin zajęć realizowanych w zakresie rozszerzonym wymaganych w całym cyklu kształcenia. - W przypadku, o którym mowa w ust. 10 i 11, uczeń zaprzestaje uczęszczać na rozszerzenie od nowego semestru.
§ 36
Wicedyrektor - W wykonywaniu zadań statutowych dyrektora Szkoły wspierają i zastępują wicedyrektorzy, przyjmując na siebie część jego zadań i kompetencji.
- Dyrektor Szkoły powierza stanowisko wicedyrektorowi i odwołuje go po zasięgnięciu
opinii Rady Pedagogicznej oraz organu prowadzącego.
§ 37 - Do zadań wicedyrektorów Szkoły należy w szczególności:
1) zastępowanie dyrektora w przypadku jego nieobecności w Szkole, a w szczególności z
jego upoważnienia:
a) podejmowanie decyzji w sprawach pilnych;
b) podpisywanie dokumentów w zastępstwie dyrektora;
c) współdziałanie na bieżąco z organem prowadzącym oraz innymi instytucjami;
d) kierowanie pracą sekretariatu i pracowników obsługi;
2) przygotowanie rocznego planu pracy Szkoły w części dotyczącej działalności wychowawczo-opiekuńczej;
3) opracowanie tygodniowego rozkładu zajęć edukacyjnych;
4) wspólnie z dyrektorem przygotowanie szczegółowego przydziału zadań dla poszczególnych pracowników pedagogicznych;
5) współudział w organizacji zebrań Rady Pedagogicznej;
6) organizowanie, koordynowanie i nadzorowanie bieżącego toku pracy pedagogicznej
wychowawców klas, psychologa i pedagoga szkolnego;
7) kierowanie pracami Zespołu Wychowawczego;
8) utrzymywanie kontaktu z ramienia dyrekcji z rodzicami uczniów, a także przyjmowanie indywidualnie rodziców, odpowiadanie na ich postulaty i skargi, rozpatrywanie ich
i w miarę możliwości załatwianie;
9) współpraca z pielęgniarką szkolną oraz z ramienia dyrekcji z poradnią psychologiczno-pedagogiczną;
10) pełnienie bieżącego nadzoru kierowniczego nad funkcjonowaniem Szkoły w zakresie
dydaktyki i opieki nad uczniami;
11) egzekwowanie przestrzegania przez uczniów i pracowników ustalonego w Szkole porządku oraz dbałości o czystość i estetykę Szkoły;
12) informowanie dyrektora o wszelkich nieprawidłowościach w funkcjonowaniu Szkoły;
13) realizowanie czynności związanych z nadzorem pedagogicznym, obejmujących m.in.
obserwację zajęć edukacyjnych oraz kontrolę dokumentacji pedagogicznej nauczycieli
i wychowawców;
14) zatwierdzanie propozycji wycieczek szkolnych przedkładanych przez nauczycieli i
wychowawców oraz prowadzenie ich dokumentacji;
15) organizowanie wspólnie z dyrektorem przebiegu egzaminów klasyfikacyjnych i poprawkowych;
16) opracowanie wspólnie z dyrektorem Szkoły harmonogramu organizacji i przebiegu
egzaminu maturalnego;
17) organizowanie wspólnie z dyrektorem rekrutacji uczniów na kolejny rok szkolny;
18) nadzorowanie organizacji i przebiegu uroczystości oraz imprez organizowanych przez
Szkołę;
19) organizowanie zastępstw za nieobecnych nauczycieli;
20) kontrowanie systematycznie i na bieżąco wypełniania przez nauczycieli obowiązku
sprawowania dyżurów podczas przerw międzylekcyjnych oraz przed lekcjami i po ich
zakończeniu;
21) prowadzenie dokumentacji dotyczącej rozliczenia godzin ponadwymiarowych, płatnych zajęć dodatkowych, zastępstw oraz hospitacji zajęć edukacyjnych;
22) wykonywanie zadań administratora dziennika elektronicznego funkcjonującego w
Szkole;
23) kontrolowanie właściwego prowadzenia przez nauczycieli i wychowawców dokumentacji szkolnej, w tym dziennika elektronicznego i arkuszy ocen; - Wicedyrektorzy są przełożonymi służbowymi wszystkich pracowników Szkoły podczas
pełnienia funkcji zastępcy dyrektora, w związku z czym mają prawo do:
1) formułowania w ramach pełnionego nadzoru pedagogicznego oceny pracy nauczycieli
i wychowawców;
2) przydzielania zadań i wydawania poleceń służbowych nauczycielom i innym pracownikom Szkoły;
3) używania pieczątki osobowej z tytułem wicedyrektora Szkoły oraz podpisywania pism
i druków urzędowych zgodnie z zakresem swoich kompetencji;
4) wnioskowanie do dyrektora w sprawach nagród i wyróżnień oraz kar porządkowych
dla pracowników. - Wicedyrektorzy odpowiadają jak każdy nauczyciel oraz ponoszą odpowiedzialność przed
dyrektorem za pełną i terminową realizację powierzonych obowiązków, a w szczególności
za:
1) sprawność organizacyjną oraz poziom pracy wychowawczej i opiekuńczej Szkoły;
2) zapewnienie uczniom podczas pobytu w Szkole właściwej opieki pedagogicznej w celu zapobiegania wszelkim zdarzeniom zagrażającym bezpieczeństwu uczniów;
3) prawidłowe organizowanie zastępstw za nieobecnych nauczycieli, uwzględniające
szczególnie obowiązek zapewnienia uczniom należytej opieki i bezpieczeństwa podczas pobytu w Szkole;
4) pełną realizację zadań wychowawczo-opiekuńczych przez wychowawców oraz prawidłowe prowadzenie dokumentacji szkolnej.
§ 38 - Od roku szkolnego 2012/2013 wprowadza się stanowisko wicedyrektora do spraw realizacji międzynarodowych programów edukacyjnych International Baccalaureate Organization.
- Wicedyrektor, o którym mowa w ust. 1, odpowiada za realizację programu wstępnego
Middle Years Programme oraz programu Matury Międzynarodowej Diploma Programme.
Do jego zadań należy w szczególności:
1) organizowanie i koordynowanie pracy nauczycieli i wychowawców klas realizujących
programy IB;
2) prowadzenie dokumentacji i korespondencji zgodnie z zaleceniami IBO;
3) wspieranie dyrektora Szkoły w zapewnieniu pełnej i właściwej kadry nauczycielskiej
w klasach realizujących programy IB;
4) wspieranie nauczycieli koordynatorów nadzorujących Extended Essay DPIBO;
5) wspieranie nauczycieli nadzorujących Personal Project MYPIBO;
6) nadzór nad procesem ustalania z uczniami wyboru przedmiotów i poziomu ich nauczania;
7) dokonywanie wspólnie z nauczycielami wyboru podręczników i organizowanie ich
zakupu we współpracy z nauczycielem bibliotekarzem;
8) utrzymywanie stałego kontaktu z Europejskim Biurem Regionalnym IBO;
9) obserwacja zajęć w klasach realizujących programy IB,
10) koordynowanie pracy nauczycieli nadzorujących zajęcia CAS (DPIBO) i Service as
Action (MYPIBO);
11) organizacja egzaminów końcowych i nadzór nad ich przebiegiem;
12) kierowanie nauczycieli uczących w klasach realizujących programy IB na szkolenia i
warsztaty organizowane przez IBO;
13) udział w konferencjach koordynatorów programów IB organizowane przez IBO;
14) zapoznawanie uczniów i rodziców z wymaganiami i warunkami realizacji programów
IB;
15) koordynowanie działań promocyjnych w zakresie klas realizujących programy IB;
16) prowadzenie działań ewaluacyjnych programów międzynarodowych;
17) wykonywanie innych zadań zleconych przez dyrektora Szkoły.
Rozdział 7
Rada Pedagogiczna
§ 39 - Rada Pedagogiczna (zwana dalej w skrócie RP) jest kolegialnym organem w zakresie realizacji statutowych zadań Szkoły. Rada w formie uchwał zatwierdza, opiniuje i wnioskuje w sprawach związanych z działalnością dydaktyczną, opiekuńczą, wychowawczą i organizacyjną Szkoły.
- W skład Rady wchodzą: dyrektor jako przewodniczący oraz wszyscy zatrudnieni w Szkole
pracownicy pedagogiczni. - W zebraniach RP lub w określonych punktach tych zebrań mogą brać udział z głosem
doradczym osoby zaproszone przez przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady, w
szczególności:
1) pracownicy służby medycznej Szkoły;
2) pracownicy administracji i obsługi;
3) przedstawiciele Rady Rodziców;
4) przedstawiciele Samorządu Uczniowskiego;
5) przedstawiciele organu prowadzącego;
6) przedstawiciele organu sprawującego nadzór pedagogiczny;
7) przedstawiciele stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i
wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły;
8) przedstawiciele organizacji i instytucji działających na rzecz profilaktyki, pomocy
psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i młodzieży;
9) przedstawiciele organizacji i instytucji doskonalenia zawodowego nauczycieli.
§ 40 - Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy m.in.:
1) zatwierdzanie planów pracy Szkoły;
2) podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów;
3) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w
Szkole;
4) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli Szkoły;
5) podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia ucznia z listy uczniów w przypadkach
określonych w niniejszym Statucie;;
6) ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad szkołą lub placówką przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu
doskonalenia pracy szkoły lub placówki;
7) przygotowanie projektu i uchwalenie statutu Szkoły oraz zmian do niego;
8) zatwierdzanie kandydatury ucznia do wniosku o przyznanie stypendium Prezesa Rady
Ministrów oraz przedstawienie kuratorowi oświaty wniosku o przyznanie uczniowi
stypendium Ministra Edukacji Narodowej;
9) ustalenie warunków przeprowadzenia sprawdzianu predyspozycji językowych dla
kandydatów do oddziału dwujęzycznego lub oddziału międzynarodowego; - Jeżeli Rada Pedagogiczna nie podejmie uchwały, o której mowa w ust. 1 pkt 2, o wynikach klasyfikacji i promocji uczniów rozstrzyga dyrektor Szkoły, a w przypadku gdy dyrektor nie podejmie takiego rozstrzygnięcia, o wynikach klasyfikacji i promocji uczniów
rozstrzyga nauczyciel wyznaczony przez organ prowadzący. - Kompetencje opiniodawcze Rady Pedagogicznej obejmują w szczególności następujące
sprawy:
1) organizację pracy Szkoły, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych;
2) projekt planu finansowego Szkoły;
3) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
4) propozycje dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych,
wychowawczych i opiekuńczych;
5) wnioski dyrektora wynikające z nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności Szkoły, nie rzadziej niż dwa razy do roku;
6) dopuszczenie do użytku w Szkole zaproponowanego przez nauczyciela lub zespół nauczycieli programu nauczania, który wchodzi w skład szkolnego zestawu programów
nauczania;
7) inne wynikające z odrębnych przepisów. - Rada Pedagogiczna ma w szczególności następujące uprawnienia:
1) wybieranie swoich przedstawicieli do komisji konkursowej wyłaniającej kandydata na
stanowisko dyrektora;
2) możliwość wystąpienia z wnioskiem do organu prowadzącego o odwołanie dyrektora
ze stanowiska;
3) ustalanie zestawu podręczników lub materiałów edukacyjnych obowiązującego we
wszystkich oddziałach danej klasy przez co najmniej trzy lata szkolne;
4) wnioskowanie o wprowadzenie obowiązku noszenia przez uczniów na terenie Szkoły
jednolitego stroju lub o jego zniesienie;
5) zatwierdzanie wniosków nauczycieli, w tym wychowawców, w sprawie przyznawania
uczniom nagród i wyróżnień; - Szczegółowe zadania, uprawnienia, kompetencje, organizację i tryb pracy RP określa Regulamin uchwalony przez Radę, stanowiący załącznik do Statutu.
§ 41 - Zebrania Rady Pedagogicznej odbywają się co najmniej cztery razy w roku szkolnym i są
zwoływane przez przewodniczącego zgodnie z planem pracy. - Przewodniczący zobowiązany jest również zwołać zebrania RP na wniosek:
1) organu prowadzącego;
2) organu sprawującego nadzór;
3) co najmniej 1/3 członków Rady. - Przewodniczący może zwołać zebranie RP na wniosek jednego ze społecznych organów
Szkoły. - Przewodniczący przygotowuje i prowadzi zebrania rady pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie
z regulaminem Rady. - Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności
co najmniej połowy jej członków. - Osoby biorące udział w zebraniu RP są zobowiązane do nieujawniania spraw poruszanych
na zebraniu, których ujawnienie mogłoby naruszać dobra osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników Szkoły.
Rozdział 8
Samorządność uczniowska
§ 42 - W Szkole działa Samorząd Uczniowski, zwany dalej Samorządem.
- Samorząd jest organem reprezentującym interesy uczniów Szkoły, a podstawą jego działania jest Statut oraz zgodny z nim Regulamin Samorządu Uczniowskiego, opracowany
przez Samorząd i zatwierdzony przez ogół uczniów szkoły. - Regulamin Samorządu określa:
1) zadania Samorządu,
2) strukturę, liczebność i kadencję jego organów,
3) organizację pracy,
4) tryb wybierania Samorządu i sposób podejmowania uchwał.
§ 43 - Samorząd tworzą wszyscy uczniowie Szkoły.
- Samorząd działa:
a) na szczeblu klas – Samorząd Klasowy,
b) na szczeblu ogólnoszkolnym – Samorząd Szkolny. - Samorząd może przedstawiać dyrektorowi, Radzie Pedagogicznej oraz Radzie Rodziców
wnioski i opinie we wszystkich sprawach związanych z funkcjonowaniem Szkoły, a w
szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów, takich jak:
1) prawo do zapoznania się z programem nauczania, z jego treścią, celami i stawianymi
wymaganiami;
2) prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce;
3) prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiającego zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych
zainteresowań;
4) prawo redagowania i wydawania gazetki szkolnej;
5) prawo organizowania działalności kulturalnej, naukowej i sportowej oraz rozrywkowej
zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi Szkoły po uzgodnieniu z dyrektorem;
6) prawo wyboru nauczycieli pełniących rolę opiekunów Samorządu. - Samorząd Uczniowski w porozumieniu z dyrektorem może włączać się w działania Wolontariatu Szkolnego, w tym poprzez utworzenie rady do spraw wolontariatu.
§ 44 - Samorząd Uczniowski (ogół uczniów Szkoły) uchwala Regulamin Samorządu, o którym
mowa w § 43 ust. 1, w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym. - Samorząd Szkolny przedstawia Radzie Pedagogicznej wniosek o przyznanie stypendium
Prezesa Rady Ministrów dla uczniów spełniających warunki określone w odrębnych przepisach. - Samorząd Szkolny na wniosek dyrektora Szkoły wydaje opinie w następujących sprawach:
1) wniosek dyrektora o skreślenie ucznia Szkoły z listy uczniów;
2) wyznaczenie przez dyrektora na początku etapu kształcenia dla danego oddziału lub
zespołu przedmiotów realizowanych w zakresie rozszerzonym;
3) wniosek o wprowadzenie lub zniesienie obowiązku noszenia przez uczniów jednolitego stroju;
4) ustalenie przez dyrektora dodatkowych dni wolnych od zajęć dydaktycznowychowawczych;
5) ocena pracy nauczyciela w związku z dokonywaniem oceny dorobku zawodowego w
ramach postępowania na określony szczebel awansu zawodowego, a także w związku
z bieżącym nadzorem pedagogicznym.
6) wniosek o ustalenia wzoru jednolitego stroju, który ma obowiązywać uczniów. - Samorząd na wniosek dyrektora opiniuje pracę nauczyciela w związku z dokonywaniem
oceny dorobku zawodowego związanego z postępowaniem na określonym szczebel awansu zawodowego, a także w związku z bieżącym nadzorem pedagogicznym.
Rozdział 9
Rada Rodziców
§ 45 - W Szkole działa Rada Rodziców, która reprezentuje ogół rodziców i uczniów.
- W skład Rady Rodziców wchodzi po jednym przedstawicielu rad klasowych, wybranych
w tajnych wyborach przez zebranie rodziców uczniów danej klasy; - W wyborach, o których mowa w ust. 2, jednego ucznia reprezentuje jeden rodzic. Wybory
przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym. - Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności, w którym określa w szczególności:
1) wewnętrzną strukturę i tryb pracy rady;
2) szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów, o których mowa w ust. 2, do rad klasowych oraz przedstawicieli rad klasowych do Rady Szkoły.
§ 46 - Rada Rodziców może występować do dyrektora i innych organów Szkoły, organu prowadzącego Szkołę oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami
we wszystkich sprawach dotyczących szkoły. - Do kompetencji Rady Rodziców, za zastrzeżeniem ust 3, należy:
1) uchwalanie w porozumieniu z Radą Pedagogiczną programu wychowawczegoprofilaktycznego Szkoły dostosowanego do potrzeb rozwojowych uczniów, obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym i profilaktycznym
skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców, realizowanego przez nauczycieli;
2) opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania w Szkole;
3) opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora Szkoły;
4) wybór dwóch przedstawicieli RR do komisji konkursowej na stanowisko dyrektora
Szkoły;
5) opiniowanie podjęcia działalności w szkole stowarzyszeń lub innych organizacji;
6) wnioskowanie o wprowadzenie lub zniesienie obowiązku noszenia przez uczniów na
terenie szkoły jednolitego stroju;
7) zgoda (na wniosek innych organów Szkoły) na wprowadzenie obowiązku noszenia
przez uczniów na terenie Szkoły jednolitego stroju;
8) uzgodnienie wzoru jednolitego stroju do noszenia przez uczniów na terenie Szkoły;
9) wnioskowanie o dokonanie oceny pracy nauczyciela;
10) opiniowanie pracy nauczyciela do ustalenia oceny dorobku zawodowego nauczyciela
za okres stażu;
11) opiniowanie wprowadzenia dodatkowych zajęć edukacyjnych do szkolnego planu nauczania;
12) opiniowanie ustalenia w liceum ogólnokształcącym przedmiotów realizowanych w
zakresie rozszerzonym;
13) zaopiniowanie ustalenia dodatkowych dni wolnych od zajęć dydaktycznowychowawczych,
14) zaopiniowanie zestawu podręczników lub materiałów edukacyjnych obowiązujących
w danym oddziale w kolejnych klasach przez co najmniej trzy lata szkolne, - Jeżeli Rada Rodziców w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia roku szkolnego nie uzyska
porozumienia z Radą Pedagogiczną w sprawie programu, o którym mowa w ust. 2 pkt 1,
program ten ustala dyrektor szkoły w uzgodnieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny. Program ustalony przez dyrektora szkoły obowiązuje do czasu uchwalenia programu przez Radę Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną.
§ 47 - Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz z innych źródeł w celu wspierania działalności statutowej Szkoły. Zasady wydatkowania funduszy określa Regulamin Rady Rodziców.
- Fundusze, o których mowa w ust. 1, mogą być mogą być przechowywane na odrębnym
rachunku bankowym Rady Rodziców zgodnie z przepisami szczególnymi.