Strona główna Organy szkoły

Organy szkoły

§ 28

  1. Organami Szkoły są:
    1) Dyrektor Szkoły;
    2) Rada Pedagogiczna;
    3) Rada Rodziców;
    4) Samorząd Szkolny;
    5) Rada Szkoły, jeśli zostanie powołana, w przeciwnym przypadku jej kompetencje
    przejmuje Rada Pedagogiczna.
  2. Kompetencje organów Szkoły określają odrębne przepisy i niniejszy Statut.
  3. Wszystkie organy Szkoły dbają o prestiż i dobre imię Liceum.
  4. Każdy z organów Szkoły działa samodzielnie i zgodnie ze swoimi kompetencjami oraz
    współdziała z pozostałymi organami poprzez bieżącą wymianę informacji o podejmowanych i planowanych działaniach oraz decyzjach w celu pełnej realizacji statutowych zadań
    Szkoły, w szczególności w celu poszukiwania rozwiązań problemów wynikających z jej
    funkcjonowania oraz wypracowania skutecznych metod realizacji zadań dydaktycznych,
    wychowawczych i opiekuńczych.
  5. Organy Liceum mogą zapraszać na swoje planowane lub doraźne zebrania przedstawicieli
    innych organów w celu wymiany informacji lub poglądów.
    § 29
  6. Współdziałanie organów Szkoły ma na celu stworzenie jak najlepszych warunków rozwoju uczniów oraz podnoszenie poziomu jakości pracy Szkoły.
  7. Organy Szkoły mają prawo wyrażania opinii i składania wniosków w każdej sprawie dotyczącej funkcjonowania Szkoły i przedstawiania ich odpowiednim adresatom.
  8. Koordynatorem współdziałania organów Liceum jest dyrektor Szkoły, który:
    1) zapewnia każdemu z nich możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w
    granicach swoich kompetencji;
    2) organizuje spotkania przedstawicieli organów Szkoły;
    3) zapewnia bieżącą wymianę informacji pomiędzy organami Szkoły o podejmowanych i
    planowanych działaniach i decyzjach;
    4) rozstrzyga sprawy sporne pomiędzy organami zgodnie z zasadami określonymi w rozdziale 10 statutu.
  9. Dyrektor reprezentuje Szkołę na zewnątrz.
  10. Organy Szkoły, o których mowa w § 28 ust. 1 pkt 2-4, mogą reprezentować Szkołę na
    zewnątrz tylko za zgodą lub z upoważnienia dyrektora.
    § 30
  11. W Szkole tworzy się stanowiska wicedyrektorów.
  12. W Szkole mogą być tworzone w uzgodnieniu z organem prowadzącym inne stanowiska
    kierownicze w zależności od potrzeb.
  13. W Szkole mogą działać, z wyjątkiem partii i organizacji politycznych, stowarzyszenia i
    organizacje, których celem statutowym jest działalność wychowawcza wśród młodzieży,
    rozszerzenie i wzbogacenie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej
    Szkoły. Zgodę na podjęcie działalności przez stowarzyszenie lub organizację wyraża dyrektor Szkoły po uprzednim uzgodnieniu warunków tej działalności oraz po uzyskaniu pozytywnej opinii Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców.
    Rozdział 6
    Dyrekcja Szkoły
    § 31
    Dyrektor
  14. Szkołą kieruje osoba, której organ prowadzący w trybie określonym odrębnymi przepisami powierzył stanowisko dyrektora.
  15. Do zadań dyrektora Szkoły należy planowanie i organizowanie pracy Szkoły, kierowanie
    nią i jej nadzorowanie.
  16. W wykonywaniu swoich zadań dyrektor współpracuje Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców i Samorządem Uczniowskim.
  17. Dyrektor Szkoły, zgodnie z odrębnymi przepisami, jest organem prowadzącym postępowanie administracyjne w sprawach, w których wydaje decyzje w trybie określonym w kodeksie postępowania administracyjnego (kpa).
  18. Organem wyższego stopnia, w rozumieniu kpa, w stosunku do decyzji wydawanych przez
    dyrektora Szkoły w sprawach z zakresu obowiązku nauki oraz skreślenia z listy uczniów
    jest Dolnośląski Kurator Oświaty.
  19. Organem wyższego stopnia, w rozumieniu kpa, w stosunku do decyzji wydawanych przez
    dyrektora w sprawach dotyczących awansu zawodowego nauczycieli jest Gmina Wałbrzych.
    § 32
  20. Dyrektor Szkoły odpowiada za:
    1) dydaktyczny i wychowawczy poziom Szkoły;
    2) kształtowanie twórczej atmosfery i dobrego klimatu pracy w Szkole oraz właściwych
    stosunków pracowniczych;
    3) zgodność funkcjonowania Szkoły z przepisami prawa oświatowego i wewnątrzszkolnego, w tym szczególnie ze Statutem Szkoły;
    4) realizację zadań określonych w uchwałach Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców (w
    ramach ich kompetencji stanowiących), a także w priorytetach Ministerstwa Edukacji
    Narodowej na dany rok szkolny, zarządzeniach organu sprawującego nadzór pedagogiczny i organu prowadzącego;
    5) tworzenie warunków do rozwijania samodzielnej pracy uczniów i samorządności
    uczniowskiej;
    6) zapewnienie warunków nauczycielom do realizacji ich zadań oraz doskonalenia zawodowego;
    7) zapewnienie odpowiednich warunków organizacyjnych do realizacji zadań dydaktycznych, opiekuńczych i wychowawczych;
    8) bezpieczeństwo uczniów i innych osób znajdujących się na terenie Szkoły podczas zajęć organizowanych przez Szkołę oraz za stan sanitarny i stan ochrony przeciwpożarowej budynku szkolnego;
    9) właściwą organizację i przebieg egzaminu maturalnego;
    10) prowadzenie dokumentacji pracowniczej i związanej z przebiegiem nauczania zgodnie
    odrębnymi przepisami;
    11) właściwe wykorzystanie środków finansowych przeznaczonych na działalność Szkoły;
    12) bezpieczeństwo pieczęci i druków ścisłego zarachowania;
    13) uwzględnienie w szkolnym zestawie programów nauczania całości podstawy programowej kształcenia ogólnego ustalonej dla danego etapu edukacyjnego;
    14) realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego
    ucznia.
  21. Dyrektor Szkoły jest zobowiązany do:
    1) tworzenia atmosfery życzliwości i zgodnego współdziałania wszystkich organów
    Szkoły w celu podnoszenia jakości pracy Szkoły;
    2) podejmowania działań umożliwiających rozwiązywanie sytuacji konfliktowych wewnątrz Szkoły w duchu porozumienia i wzajemnego poszanowania;
    3) dbania o pozytywny wizerunek Szkoły na zewnątrz, zwłaszcza w środowisku lokalnym miasta i regionu;
    4) dbania o autorytet Rady Pedagogicznej, ochrony praw i godności nauczycieli i
    uczniów, oddziaływania na postawę nauczycieli i uczniów oraz pobudzania ich do
    twórczej pracy;
    5) zapoznawania członków Rady Pedagogicznej z obowiązującymi przepisami prawa
    oświatowego oraz omawiania trybu i form ich realizacji.
    § 33
    Dyrektor szkoły w szczególności wykonuje następujące zadania:
    1) kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą oraz administracyjno-finansową Szkoły;
    2) reprezentuje Szkołę na zewnątrz;
    3) sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza im warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne;
    4) sprawuje nadzór pedagogiczny nad działalnością nauczycieli i wychowawców, w
    szczególności poprzez obserwacje zajęć prowadzonych przez nich;
    5) ustala oceny pracy nauczycieli i pozostałych pracowników Szkoły mających status
    pracowników samorządowych;
    6) organizuje wewnątrzszkolne doskonalenie zawodowe kadry pedagogicznej;
    7) opracowuje i przedkłada do zatwierdzenia Radzie Pedagogicznej roczny i długofalowy plan pracy Szkoły, a także koordynuje i nadzoruje realizację przyjętych planów;
    8) składa Radzie Pedagogicznej okresowe sprawozdania z realizacji planów pracy Szkoły oraz przedstawia, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, wnioski wynikające
    ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego, a także informacje dotyczące bieżącej
    działalności Szkoły;
    9) opracowuje i przedstawia organowi prowadzącemu do zatwierdzenia:
    a) arkusz organizacyjny Szkoły;
    b) preliminarz budżetowy Szkoły;
    8) udziela informacji o działalności dydaktyczno-wychowawczej Szkoły Radzie Rodziców;
    9) kieruje pracami Rady Pedagogicznej jako jej przewodniczący;
    10) realizuje uchwały Rady Pedagogicznej podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących oraz wstrzymuje wykonanie uchwał niezgodnych z przepisami prawa;
    11) współpracuje w realizacji swoich zadań z Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców i Samorządem Uczniowskim oraz rozstrzyga sprawy sporne i konfliktowe pomiędzy organami Szkoły;
    12) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym S zaopiniowanym przez Radę
    Pedagogiczną i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie;
    13) organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę Szkoły oraz sprawuje
    kontrolę zarządczą;
    14) ustala, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, organizację pracy Szkoły, w tym
    zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych;
    15) przedkłada Radzie Pedagogicznej do zatwierdzenia wyniki klasyfikacji i promocji
    uczniów, a w przypadku niepodjęcia przez RP uchwały w tej sprawie, rozstrzyga o
    wynikach klasyfikacji i promocji uczniów;
    16) przedkłada projekty innowacji i eksperymentów pedagogicznych Radzie Pedagogicznej w celu podjęcia uchwały;
    17) przydziela nauczycielom, po zaopiniowaniu przez Radę Pedagogiczną, stałe zajęcia i
    prace w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowe płatne zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze;
    18) tworzy zespoły nauczycielskie, w tym w szczególności zespół wychowawczy, zespoły
    przedmiotowe lub inne zespoły problemowo-zadaniowe;
    19) podejmuje decyzje w sprawach przyjmowania uczniów do Szkoły, przenoszenia ich do
    innej klasy oraz skreślenia z listy uczniów;
    20) organizuje rekrutację do szkoły, w tym w szczególności powołuje szkolną komisję rekrutacyjną, która przeprowadza postępowanie rekrutacyjne;
    21) organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną w Szkole oraz opiekę medyczną
    uczniom w zakresie określonym odrębnymi przepisami;
    22) kontroluje spełnianie obowiązku nauki oraz wydaje decyzje administracyjne w zakresie zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki ucznia w przypadku
    pozytywnej opinii Rady Pedagogicznej i poradni psychologiczno-pedagogicznej;
    20) zapewnia pracownikom pedagogicznym i niepedagogicznym warunki do realizacji ich
    zadań oraz udziela im wsparcia w zakresie doskonalenia zawodowego;
    21) zapewnia warunki do działalności innych organów Szkoły;
    22) realizuje zadania związane z oceną pracy nauczyciela i awansem zawodowym nauczycieli określone w odrębnych przepisach;
    23) egzekwuje przestrzeganie przez uczniów, nauczycieli oraz pracowników administracji
    i obsługi ustalonego w Szkole porządku;
    24) zapewnia właściwy stan bezpieczeństwa i higieny pracy uczniom i pracownikom
    Szkoły oraz wykonuje zadania związane zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez Szkołę;
    25) organizuje wyposażenie Szkoły w środki dydaktyczne;
    26) odpowiada za wykonanie obowiązków nałożonych zgodnie z odrębnymi przepisami na
    pracowników pełniących funkcje kierownicze;
    27) określa zakres kompetencji wicedyrektorów i innych osób pełniących funkcje kierownicze w szczegółowym przydziale zadań i czynności;
    28) kształtuje właściwą atmosferę pracy i stosunków międzyludzkich w Szkole;
    29) wyraża zgodę na działalność organizacji i stowarzyszeń na terenie Szkoły po pozytywnym zaopiniowaniu przez Radę Pedagogiczną i Radę Rodziców;
    30)stwarza warunki do działania w Szkole wolontariatu, stowarzyszeń i innych organizacji, których celem jest działalność wychowawcza, edukacyjna i innowacyjna, po uzyskaniu pozytywnej opinii Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców;
    31) dopuszcza do użytku, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, program nauczania
    zaproponowany przez nauczyciela lub zespół nauczycieli;
    32) ustala po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców i podaje do publicznej wiadomości zestaw podręczników lub materiałów edukacyjnych obowiązujący we wszystkich oddziałach danej klasy przez co najmniej trzy lata szkolne oraz materiały ćwiczeniowe obowiązujące w poszczególnych oddziałach w danym roku szkolnym;
    33) wdraża odpowiednie środki techniczne i organizacyjne zapewniające celowość i zgodność przetwarzania przez Szkołę danych osobowych uczniów, rodziców i pracowników Szkoły z odrębnymi przepisami dotyczącymi ochrony tych danych;
    34) ustala po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców i Samorządu
    Uczniowskiego dodatkowe dni wolne od zajęć dydaktycznych w wymiarze określonym w odrębnych przepisach;
    35) wprowadza za zgodą Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców, po zaopiniowaniu przez
    Samorząd Uczniowski, obowiązek noszenia przez uczniów na terenie Szkoły jednolitego stroju i ustala wzoru takiego stroju;
    36) współpracuje z pielęgniarką szkolną w zakresie sprawowanej przez nią profilaktycznej
    opieki zdrowotnej nad uczniami, w tym udostępnia imiona, nazwiska i numery PESEL
    uczniów w celu właściwej realizacji tej opieki;
    37) współpracuje ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w organizacji praktyk pedagogicznych;
    38) wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych.
    § 34
  22. Dyrektor Szkoły jako kierownik zakładu pracy dla zatrudnionych w Szkole nauczycieli
    i pracowników niepedagogicznych decyduje w szczególności w sprawach:
    1) podejmowania decyzji w sprawach kadrowych:
    a) zatrudniania i zwalniania nauczycieli i pracowników niepedagogicznych;
    b) powierzania stanowiska wicedyrektora i odwoływania z niego, po zasięgnięciu w
    tym względzie opinii organu prowadzącego i Rady Pedagogicznej;
    c) powierzania innych stanowisk kierowniczych i odwoływania z nich po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego i Rady Pedagogicznej;
    2) określania zakresu odpowiedzialności materialnej pracowników, zgodnie z przepisami
    prawa pracy, po zapewnieniu ku temu niezbędnych warunków;
    3) określania zakresu obowiązków i szczegółowych zadań w przydziałach czynności dla
    pracowników administracji i obsługi;
    4) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych pracownikom Szkoły;
    5) występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, w sprawach
    odznaczeń, wyróżnień i nagród dla nauczycieli.
  23. Dyrektor Szkoły jako pracodawca zatrudnionych w niej pracowników w szczególności:
    1) współdziała z zakładowymi organizacjami związkowymi w zakresie przewidzianym
    odrębnymi przepisami;
    2) administruje zakładowym funduszem świadczeń socjalnych (zgodnie z przyjętym regulaminem).
    § 35
    Wyznaczanie przedmiotów realizowanych w zakresie rozszerzonym
  24. Dyrektor Szkoły w porozumieniu z Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców i Samorządem
    Uczniowskim, uwzględniając zainteresowania i potrzeby uczniów oraz możliwości organizacyjne, kadrowe i finansowe Szkoły, wyznacza na początku etapu edukacyjnego dla
    poszczególnych oddziałów od 2 do 4 przedmiotów (w liceum trzyletnim) lub od 2 do 3 (w
    liceum czteroletnim), ujętych w podstawie programowej w zakresie rozszerzonym (dalej –
    rozszerzenia), tworząc w ten sposób klasy o nachyleniu profilowym, zwane profilami.
  25. Rozszerzenia, o których mowa w ust. 1, mogą być tworzone także dla uczniów z więcej
    niż jednego oddziału.
  26. Uczeń klasy pierwszej liceum trzyletniego składa deklarację w sprawie wyboru rozszerzeń
    przed końcem drugiego semestru.
  27. Uczeń przyjęty do klasy pierwszej liceum czteroletniego deklaruje wybór rozszerzeń we
    wniosku o przyjęcie do szkoły ponadpodstawowej składanym w ramach postępowania rekrutacyjnego na dany rok szkolny.
  28. Uczeń klasy pierwszej liceum trzyletniego może dokonać zmian w deklaracji, o której
    mowa w ust 3, do końca roku szkolnego lub – w uzasadnionych przypadkach – nie później
    niż 7 dni od rozpoczęcia następnego roku szkolnego
  29. Uczeń klasy pierwszej liceum czteroletniego może dokonać zmian w deklaracji, o której
    mowa w ust. 4, nie później niż 21 dni od rozpoczęcia roku szkolnego.
  30. W szczególnie uzasadnionym przypadku na pisemny wniosek ucznia klasy drugiej lub
    trzeciej liceum trzyletniego lub jego rodzica dyrektor Szkoły może wyrazić zgodę na
    zmianę zajęć edukacyjnych realizowanych w zakresie rozszerzonym po upływie terminu,
    o którym mowa w ust. 5, na zasadach określonych ust. 9.
  31. W szczególnie uzasadnionym przypadku na pisemny wniosek ucznia klasy pierwszej, drugiej lub trzeciej liceum czteroletniego lub jego rodzica dyrektor Szkoły może wyrazić
    zgodę na zmianę zajęć edukacyjnych realizowanych w zakresie rozszerzonym po upływie
    terminu, o którym mowa w ust. 6, na zasadach określonych ust. 9.
  32. W przypadku, o którym mowa w ust. 7 i 8, uczeń zmieniający zajęcia edukacyjne realizowane w zakresie rozszerzonym:
    1) zaczyna uczęszczać na te zajęcia od drugiego semestru;
    2) musi zaliczyć różnice programowe zgodnie z przepisem § 197 ust. 4;
    3) może uczęszczać na zajęcia pod warunkiem, że grupa rozszerzenia liczy nie więcej niż
    30 uczniów.
  33. W uzasadnionym wypadku na wniosek ucznia klasy drugiej lub trzeciej liceum trzyletniego dyrektor Szkoły może wyrazić zgodę na rezygnację ucznia z uczęszczania na zajęcia
    realizowane w zakresie rozszerzonym pod warunkiem, że uczeń spełnia określone odrębnymi przepisami warunki dotyczące minimalnej liczby godzin zajęć realizowanych w zakresie rozszerzonym wymaganych w całym cyklu kształcenia.
  34. W uzasadnionym wypadku na wniosek ucznia klasy pierwszej, drugiej lub trzeciej liceum
    czteroletniego dyrektor Szkoły może wyrazić zgodę na rezygnację ucznia z uczęszczania
    na zajęcia realizowane w zakresie rozszerzonym pod warunkiem, że uczeń spełnia określone odrębnymi przepisami warunki dotyczące minimalnej liczby godzin zajęć realizowanych w zakresie rozszerzonym wymaganych w całym cyklu kształcenia.
  35. W przypadku, o którym mowa w ust. 10 i 11, uczeń zaprzestaje uczęszczać na rozszerzenie od nowego semestru.
    § 36
    Wicedyrektor
  36. W wykonywaniu zadań statutowych dyrektora Szkoły wspierają i zastępują wicedyrektorzy, przyjmując na siebie część jego zadań i kompetencji.
  37. Dyrektor Szkoły powierza stanowisko wicedyrektorowi i odwołuje go po zasięgnięciu
    opinii Rady Pedagogicznej oraz organu prowadzącego.
    § 37
  38. Do zadań wicedyrektorów Szkoły należy w szczególności:
    1) zastępowanie dyrektora w przypadku jego nieobecności w Szkole, a w szczególności z
    jego upoważnienia:
    a) podejmowanie decyzji w sprawach pilnych;
    b) podpisywanie dokumentów w zastępstwie dyrektora;
    c) współdziałanie na bieżąco z organem prowadzącym oraz innymi instytucjami;
    d) kierowanie pracą sekretariatu i pracowników obsługi;
    2) przygotowanie rocznego planu pracy Szkoły w części dotyczącej działalności wychowawczo-opiekuńczej;
    3) opracowanie tygodniowego rozkładu zajęć edukacyjnych;
    4) wspólnie z dyrektorem przygotowanie szczegółowego przydziału zadań dla poszczególnych pracowników pedagogicznych;
    5) współudział w organizacji zebrań Rady Pedagogicznej;
    6) organizowanie, koordynowanie i nadzorowanie bieżącego toku pracy pedagogicznej
    wychowawców klas, psychologa i pedagoga szkolnego;
    7) kierowanie pracami Zespołu Wychowawczego;
    8) utrzymywanie kontaktu z ramienia dyrekcji z rodzicami uczniów, a także przyjmowanie indywidualnie rodziców, odpowiadanie na ich postulaty i skargi, rozpatrywanie ich
    i w miarę możliwości załatwianie;
    9) współpraca z pielęgniarką szkolną oraz z ramienia dyrekcji z poradnią psychologiczno-pedagogiczną;
    10) pełnienie bieżącego nadzoru kierowniczego nad funkcjonowaniem Szkoły w zakresie
    dydaktyki i opieki nad uczniami;
    11) egzekwowanie przestrzegania przez uczniów i pracowników ustalonego w Szkole porządku oraz dbałości o czystość i estetykę Szkoły;
    12) informowanie dyrektora o wszelkich nieprawidłowościach w funkcjonowaniu Szkoły;
    13) realizowanie czynności związanych z nadzorem pedagogicznym, obejmujących m.in.
    obserwację zajęć edukacyjnych oraz kontrolę dokumentacji pedagogicznej nauczycieli
    i wychowawców;
    14) zatwierdzanie propozycji wycieczek szkolnych przedkładanych przez nauczycieli i
    wychowawców oraz prowadzenie ich dokumentacji;
    15) organizowanie wspólnie z dyrektorem przebiegu egzaminów klasyfikacyjnych i poprawkowych;
    16) opracowanie wspólnie z dyrektorem Szkoły harmonogramu organizacji i przebiegu
    egzaminu maturalnego;
    17) organizowanie wspólnie z dyrektorem rekrutacji uczniów na kolejny rok szkolny;
    18) nadzorowanie organizacji i przebiegu uroczystości oraz imprez organizowanych przez
    Szkołę;
    19) organizowanie zastępstw za nieobecnych nauczycieli;
    20) kontrowanie systematycznie i na bieżąco wypełniania przez nauczycieli obowiązku
    sprawowania dyżurów podczas przerw międzylekcyjnych oraz przed lekcjami i po ich
    zakończeniu;
    21) prowadzenie dokumentacji dotyczącej rozliczenia godzin ponadwymiarowych, płatnych zajęć dodatkowych, zastępstw oraz hospitacji zajęć edukacyjnych;
    22) wykonywanie zadań administratora dziennika elektronicznego funkcjonującego w
    Szkole;
    23) kontrolowanie właściwego prowadzenia przez nauczycieli i wychowawców dokumentacji szkolnej, w tym dziennika elektronicznego i arkuszy ocen;
  39. Wicedyrektorzy są przełożonymi służbowymi wszystkich pracowników Szkoły podczas
    pełnienia funkcji zastępcy dyrektora, w związku z czym mają prawo do:
    1) formułowania w ramach pełnionego nadzoru pedagogicznego oceny pracy nauczycieli
    i wychowawców;
    2) przydzielania zadań i wydawania poleceń służbowych nauczycielom i innym pracownikom Szkoły;
    3) używania pieczątki osobowej z tytułem wicedyrektora Szkoły oraz podpisywania pism
    i druków urzędowych zgodnie z zakresem swoich kompetencji;
    4) wnioskowanie do dyrektora w sprawach nagród i wyróżnień oraz kar porządkowych
    dla pracowników.
  40. Wicedyrektorzy odpowiadają jak każdy nauczyciel oraz ponoszą odpowiedzialność przed
    dyrektorem za pełną i terminową realizację powierzonych obowiązków, a w szczególności
    za:
    1) sprawność organizacyjną oraz poziom pracy wychowawczej i opiekuńczej Szkoły;
    2) zapewnienie uczniom podczas pobytu w Szkole właściwej opieki pedagogicznej w celu zapobiegania wszelkim zdarzeniom zagrażającym bezpieczeństwu uczniów;
    3) prawidłowe organizowanie zastępstw za nieobecnych nauczycieli, uwzględniające
    szczególnie obowiązek zapewnienia uczniom należytej opieki i bezpieczeństwa podczas pobytu w Szkole;
    4) pełną realizację zadań wychowawczo-opiekuńczych przez wychowawców oraz prawidłowe prowadzenie dokumentacji szkolnej.
    § 38
  41. Od roku szkolnego 2012/2013 wprowadza się stanowisko wicedyrektora do spraw realizacji międzynarodowych programów edukacyjnych International Baccalaureate Organization.
  42. Wicedyrektor, o którym mowa w ust. 1, odpowiada za realizację programu wstępnego
    Middle Years Programme oraz programu Matury Międzynarodowej Diploma Programme.
    Do jego zadań należy w szczególności:
    1) organizowanie i koordynowanie pracy nauczycieli i wychowawców klas realizujących
    programy IB;
    2) prowadzenie dokumentacji i korespondencji zgodnie z zaleceniami IBO;
    3) wspieranie dyrektora Szkoły w zapewnieniu pełnej i właściwej kadry nauczycielskiej
    w klasach realizujących programy IB;
    4) wspieranie nauczycieli koordynatorów nadzorujących Extended Essay DPIBO;
    5) wspieranie nauczycieli nadzorujących Personal Project MYPIBO;
    6) nadzór nad procesem ustalania z uczniami wyboru przedmiotów i poziomu ich nauczania;
    7) dokonywanie wspólnie z nauczycielami wyboru podręczników i organizowanie ich
    zakupu we współpracy z nauczycielem bibliotekarzem;
    8) utrzymywanie stałego kontaktu z Europejskim Biurem Regionalnym IBO;
    9) obserwacja zajęć w klasach realizujących programy IB,
    10) koordynowanie pracy nauczycieli nadzorujących zajęcia CAS (DPIBO) i Service as
    Action (MYPIBO);
    11) organizacja egzaminów końcowych i nadzór nad ich przebiegiem;
    12) kierowanie nauczycieli uczących w klasach realizujących programy IB na szkolenia i
    warsztaty organizowane przez IBO;
    13) udział w konferencjach koordynatorów programów IB organizowane przez IBO;
    14) zapoznawanie uczniów i rodziców z wymaganiami i warunkami realizacji programów
    IB;
    15) koordynowanie działań promocyjnych w zakresie klas realizujących programy IB;
    16) prowadzenie działań ewaluacyjnych programów międzynarodowych;
    17) wykonywanie innych zadań zleconych przez dyrektora Szkoły.
    Rozdział 7
    Rada Pedagogiczna
    § 39
  43. Rada Pedagogiczna (zwana dalej w skrócie RP) jest kolegialnym organem w zakresie realizacji statutowych zadań Szkoły. Rada w formie uchwał zatwierdza, opiniuje i wnioskuje w sprawach związanych z działalnością dydaktyczną, opiekuńczą, wychowawczą i organizacyjną Szkoły.
  44. W skład Rady wchodzą: dyrektor jako przewodniczący oraz wszyscy zatrudnieni w Szkole
    pracownicy pedagogiczni.
  45. W zebraniach RP lub w określonych punktach tych zebrań mogą brać udział z głosem
    doradczym osoby zaproszone przez przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady, w
    szczególności:
    1) pracownicy służby medycznej Szkoły;
    2) pracownicy administracji i obsługi;
    3) przedstawiciele Rady Rodziców;
    4) przedstawiciele Samorządu Uczniowskiego;
    5) przedstawiciele organu prowadzącego;
    6) przedstawiciele organu sprawującego nadzór pedagogiczny;
    7) przedstawiciele stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i
    wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły;
    8) przedstawiciele organizacji i instytucji działających na rzecz profilaktyki, pomocy
    psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i młodzieży;
    9) przedstawiciele organizacji i instytucji doskonalenia zawodowego nauczycieli.
    § 40
  46. Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy m.in.:
    1) zatwierdzanie planów pracy Szkoły;
    2) podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów;
    3) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w
    Szkole;
    4) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli Szkoły;
    5) podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia ucznia z listy uczniów w przypadkach
    określonych w niniejszym Statucie;;
    6) ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad szkołą lub placówką przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu
    doskonalenia pracy szkoły lub placówki;
    7) przygotowanie projektu i uchwalenie statutu Szkoły oraz zmian do niego;
    8) zatwierdzanie kandydatury ucznia do wniosku o przyznanie stypendium Prezesa Rady
    Ministrów oraz przedstawienie kuratorowi oświaty wniosku o przyznanie uczniowi
    stypendium Ministra Edukacji Narodowej;
    9) ustalenie warunków przeprowadzenia sprawdzianu predyspozycji językowych dla
    kandydatów do oddziału dwujęzycznego lub oddziału międzynarodowego;
  47. Jeżeli Rada Pedagogiczna nie podejmie uchwały, o której mowa w ust. 1 pkt 2, o wynikach klasyfikacji i promocji uczniów rozstrzyga dyrektor Szkoły, a w przypadku gdy dyrektor nie podejmie takiego rozstrzygnięcia, o wynikach klasyfikacji i promocji uczniów
    rozstrzyga nauczyciel wyznaczony przez organ prowadzący.
  48. Kompetencje opiniodawcze Rady Pedagogicznej obejmują w szczególności następujące
    sprawy:
    1) organizację pracy Szkoły, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych;
    2) projekt planu finansowego Szkoły;
    3) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
    4) propozycje dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych,
    wychowawczych i opiekuńczych;
    5) wnioski dyrektora wynikające z nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności Szkoły, nie rzadziej niż dwa razy do roku;
    6) dopuszczenie do użytku w Szkole zaproponowanego przez nauczyciela lub zespół nauczycieli programu nauczania, który wchodzi w skład szkolnego zestawu programów
    nauczania;
    7) inne wynikające z odrębnych przepisów.
  49. Rada Pedagogiczna ma w szczególności następujące uprawnienia:
    1) wybieranie swoich przedstawicieli do komisji konkursowej wyłaniającej kandydata na
    stanowisko dyrektora;
    2) możliwość wystąpienia z wnioskiem do organu prowadzącego o odwołanie dyrektora
    ze stanowiska;
    3) ustalanie zestawu podręczników lub materiałów edukacyjnych obowiązującego we
    wszystkich oddziałach danej klasy przez co najmniej trzy lata szkolne;
    4) wnioskowanie o wprowadzenie obowiązku noszenia przez uczniów na terenie Szkoły
    jednolitego stroju lub o jego zniesienie;
    5) zatwierdzanie wniosków nauczycieli, w tym wychowawców, w sprawie przyznawania
    uczniom nagród i wyróżnień;
  50. Szczegółowe zadania, uprawnienia, kompetencje, organizację i tryb pracy RP określa Regulamin uchwalony przez Radę, stanowiący załącznik do Statutu.
    § 41
  51. Zebrania Rady Pedagogicznej odbywają się co najmniej cztery razy w roku szkolnym i są
    zwoływane przez przewodniczącego zgodnie z planem pracy.
  52. Przewodniczący zobowiązany jest również zwołać zebrania RP na wniosek:
    1) organu prowadzącego;
    2) organu sprawującego nadzór;
    3) co najmniej 1/3 członków Rady.
  53. Przewodniczący może zwołać zebranie RP na wniosek jednego ze społecznych organów
    Szkoły.
  54. Przewodniczący przygotowuje i prowadzi zebrania rady pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie
    z regulaminem Rady.
  55. Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności
    co najmniej połowy jej członków.
  56. Osoby biorące udział w zebraniu RP są zobowiązane do nieujawniania spraw poruszanych
    na zebraniu, których ujawnienie mogłoby naruszać dobra osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników Szkoły.
    Rozdział 8
    Samorządność uczniowska
    § 42
  57. W Szkole działa Samorząd Uczniowski, zwany dalej Samorządem.
  58. Samorząd jest organem reprezentującym interesy uczniów Szkoły, a podstawą jego działania jest Statut oraz zgodny z nim Regulamin Samorządu Uczniowskiego, opracowany
    przez Samorząd i zatwierdzony przez ogół uczniów szkoły.
  59. Regulamin Samorządu określa:
    1) zadania Samorządu,
    2) strukturę, liczebność i kadencję jego organów,
    3) organizację pracy,
    4) tryb wybierania Samorządu i sposób podejmowania uchwał.
    § 43
  60. Samorząd tworzą wszyscy uczniowie Szkoły.
  61. Samorząd działa:
    a) na szczeblu klas – Samorząd Klasowy,
    b) na szczeblu ogólnoszkolnym – Samorząd Szkolny.
  62. Samorząd może przedstawiać dyrektorowi, Radzie Pedagogicznej oraz Radzie Rodziców
    wnioski i opinie we wszystkich sprawach związanych z funkcjonowaniem Szkoły, a w
    szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów, takich jak:
    1) prawo do zapoznania się z programem nauczania, z jego treścią, celami i stawianymi
    wymaganiami;
    2) prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce;
    3) prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiającego zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych
    zainteresowań;
    4) prawo redagowania i wydawania gazetki szkolnej;
    5) prawo organizowania działalności kulturalnej, naukowej i sportowej oraz rozrywkowej
    zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi Szkoły po uzgodnieniu z dyrektorem;
    6) prawo wyboru nauczycieli pełniących rolę opiekunów Samorządu.
  63. Samorząd Uczniowski w porozumieniu z dyrektorem może włączać się w działania Wolontariatu Szkolnego, w tym poprzez utworzenie rady do spraw wolontariatu.
    § 44
  64. Samorząd Uczniowski (ogół uczniów Szkoły) uchwala Regulamin Samorządu, o którym
    mowa w § 43 ust. 1, w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym.
  65. Samorząd Szkolny przedstawia Radzie Pedagogicznej wniosek o przyznanie stypendium
    Prezesa Rady Ministrów dla uczniów spełniających warunki określone w odrębnych przepisach.
  66. Samorząd Szkolny na wniosek dyrektora Szkoły wydaje opinie w następujących sprawach:
    1) wniosek dyrektora o skreślenie ucznia Szkoły z listy uczniów;
    2) wyznaczenie przez dyrektora na początku etapu kształcenia dla danego oddziału lub
    zespołu przedmiotów realizowanych w zakresie rozszerzonym;
    3) wniosek o wprowadzenie lub zniesienie obowiązku noszenia przez uczniów jednolitego stroju;
    4) ustalenie przez dyrektora dodatkowych dni wolnych od zajęć dydaktycznowychowawczych;
    5) ocena pracy nauczyciela w związku z dokonywaniem oceny dorobku zawodowego w
    ramach postępowania na określony szczebel awansu zawodowego, a także w związku
    z bieżącym nadzorem pedagogicznym.
    6) wniosek o ustalenia wzoru jednolitego stroju, który ma obowiązywać uczniów.
  67. Samorząd na wniosek dyrektora opiniuje pracę nauczyciela w związku z dokonywaniem
    oceny dorobku zawodowego związanego z postępowaniem na określonym szczebel awansu zawodowego, a także w związku z bieżącym nadzorem pedagogicznym.
    Rozdział 9
    Rada Rodziców
    § 45
  68. W Szkole działa Rada Rodziców, która reprezentuje ogół rodziców i uczniów.
  69. W skład Rady Rodziców wchodzi po jednym przedstawicielu rad klasowych, wybranych
    w tajnych wyborach przez zebranie rodziców uczniów danej klasy;
  70. W wyborach, o których mowa w ust. 2, jednego ucznia reprezentuje jeden rodzic. Wybory
    przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym.
  71. Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności, w którym określa w szczególności:
    1) wewnętrzną strukturę i tryb pracy rady;
    2) szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów, o których mowa w ust. 2, do rad klasowych oraz przedstawicieli rad klasowych do Rady Szkoły.
    § 46
  72. Rada Rodziców może występować do dyrektora i innych organów Szkoły, organu prowadzącego Szkołę oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami
    we wszystkich sprawach dotyczących szkoły.
  73. Do kompetencji Rady Rodziców, za zastrzeżeniem ust 3, należy:
    1) uchwalanie w porozumieniu z Radą Pedagogiczną programu wychowawczegoprofilaktycznego Szkoły dostosowanego do potrzeb rozwojowych uczniów, obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym i profilaktycznym
    skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców, realizowanego przez nauczycieli;
    2) opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania w Szkole;
    3) opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora Szkoły;
    4) wybór dwóch przedstawicieli RR do komisji konkursowej na stanowisko dyrektora
    Szkoły;
    5) opiniowanie podjęcia działalności w szkole stowarzyszeń lub innych organizacji;
    6) wnioskowanie o wprowadzenie lub zniesienie obowiązku noszenia przez uczniów na
    terenie szkoły jednolitego stroju;
    7) zgoda (na wniosek innych organów Szkoły) na wprowadzenie obowiązku noszenia
    przez uczniów na terenie Szkoły jednolitego stroju;
    8) uzgodnienie wzoru jednolitego stroju do noszenia przez uczniów na terenie Szkoły;
    9) wnioskowanie o dokonanie oceny pracy nauczyciela;
    10) opiniowanie pracy nauczyciela do ustalenia oceny dorobku zawodowego nauczyciela
    za okres stażu;
    11) opiniowanie wprowadzenia dodatkowych zajęć edukacyjnych do szkolnego planu nauczania;
    12) opiniowanie ustalenia w liceum ogólnokształcącym przedmiotów realizowanych w
    zakresie rozszerzonym;
    13) zaopiniowanie ustalenia dodatkowych dni wolnych od zajęć dydaktycznowychowawczych,
    14) zaopiniowanie zestawu podręczników lub materiałów edukacyjnych obowiązujących
    w danym oddziale w kolejnych klasach przez co najmniej trzy lata szkolne,
  74. Jeżeli Rada Rodziców w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia roku szkolnego nie uzyska
    porozumienia z Radą Pedagogiczną w sprawie programu, o którym mowa w ust. 2 pkt 1,
    program ten ustala dyrektor szkoły w uzgodnieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny. Program ustalony przez dyrektora szkoły obowiązuje do czasu uchwalenia programu przez Radę Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną.
    § 47
  75. Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz z innych źródeł w celu wspierania działalności statutowej Szkoły. Zasady wydatkowania funduszy określa Regulamin Rady Rodziców.
  76. Fundusze, o których mowa w ust. 1, mogą być mogą być przechowywane na odrębnym
    rachunku bankowym Rady Rodziców zgodnie z przepisami szczególnymi.

Informację przygotował(a): Przemysław Pobiedziński

Opublikował(a): Przemysław Pobiedziński

Stronę utworzono:

Ostatnia zmiana: